Syberia 3: Το τρίτο μέρος της εξαιρετικής adventure σειράς

Tο Syberia 3 ήταν ένα από τα πιο αναμενόμενα adventures των τελευταίων ετών. Κάτι απολύτως λογικό, αφού τα δύο πρώτα της σειράς με πρωταγωνίστρια την Kate Walker είχαν αφήσει εξαιρετικές εντυπώσεις, λόγω της όμορφης ιστορίας που είχε αποτυπωθεί με ακόμα πιο όμορφα γραφικά. Ο Benoit Sokal ξέρει να δημιουργεί ιστορίες που κρατάνε το ενδιαφέρον, μιλάνε στην καρδιά και στο συναίσθημα και σε προκαλούν να λύσεις κάθε ευφάνταστο γρίφο για να δεις το τέλος. Τα σχέδια και η ιστορία του Benoit Sokal, του οποίου μπορείτε να διαβάσετε τη συνέντευξη εδώ, όχι απλώς συμβάλλουν στο παιχνίδι, αλλά είναι το ίδιο το παιχνίδι. Το τρίτο μέρος του παιχνιδιού με τους ίδιους συντελεστές και ίδιους ψηφιακούς πρωταγωνιστές, έκανε κάθε fan της σειράς να ανυπομονεί. Το πρώτο Syberia κυκλοφόρησε το 2002, το δεύτερο το 2004 και το τρίτο μέρος αναμενόταν το 2010. Για διάφορους λόγους (χρηματοδότηση κλπ) το παιχνίδι τελικά κυκλοφόρησε το 2017, με μια «μικρή» καθυστέρηση 7 χρόνων.

                Δύο πράγματα με ξένισαν με την εισαγωγή του παιχνιδιού στο PC. Η εμφάνιση της φράσης “The game is more enjoyable if you play with a controller” φαρδύ πλατύ στην οθόνη. Είναι ένα adventure game, γιατί να χρησιμοποιήσω controller; Επέλεξα να συνεχίσω με το πληκτρολόγιο και ποντίκι και να αντισταθώ στη χρήση controller. Το δεύτερο που με ξένισε είναι η απουσία κάποιας εισαγωγής που να συνοψίζει σε λίγα λεπτά και λίγες σκηνές τι έγινε στα δύο προηγούμενα παιχνίδια. 13 χρόνια δεν είναι λίγα και όσο και αν είχαμε αγαπήσει τα δύο προηγούμενα Syberia, ένα μικρό «φρεσκάρισμα» της μνήμης μας επιβαλλόταν ή ακόμα και μια περίληψη για τους νέους παίκτες.

                Αφού επιλέξεις τον βαθμό δυσκολίας, ο οποίος στην ουσία καθορίζει πόσο εμφανή θα είναι τα hints στην οθόνη, ξεκινάς το παιχνίδι μετά από μια σύντομη αναμονή σε loading screen. Στο εισαγωγικό video που ακολουθεί βλέπεις την Kate Walker μισοπεθαμένη και σίγουρα παγωμένη να σώζεται και να μεταφέρεται σε ένα νοσοκομείο. Παίρνεις μια ιδέα για τους «κακούς» του παιχνιδιού και τι πρόκειται να αντιμετωπίσει η Kate και η δράση μεταφέρεται στο δωμάτιο του νοσοκομείου και ο χειρισμός στα χέρια σου.

                Η ιστορία που εξελίσσεται κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού είναι ενδιαφέρουσα, σε «κρατάει» και, όπως σε κάθε παιχνίδι του B. Sokal, είναι ένα από τα ισχυρά σημεία του παιχνιδιού μαζί με την ατμόσφαιρα. Η Kate Walker προσπαθεί να βοηθήσει τη νομαδική  φυλή των Youkols να τηρήσουν την ιερή παράδοση τους, δηλαδή να συνοδεύσουν τα snow ostriches (κάτι σαν χιονοστρουθοκάμηλους) στο ταξίδι τους στα εδάφη που γεννάνε. Η πόλη Valsembor, το πλοίο Krystal και το θεματικό πάρκο στο Baranour, θα αποτελέσουν στάσεις στο ταξίδι αυτό. Οι χαρακτήρες κυμαίνονται από ενδιαφέροντες, μέχρι αδιάφοροι και μερικοί από τους «κακούς» είναι τύποι που θα έβλεπες σε κάποιο cartoon, ως κλασικό και κλισέ κακό. Μπορείς να μιλήσεις σε όλους τους χαρακτήρες που θα συναντήσεις, ακόμα κι αν η συνομιλία σας αρκεστεί σε μια απλή φράση από αυτόν, χωρίς ιδιαίτερο νόημα.

                Τα video και οι διάλογοι είναι προσεγμένα, με όμορφα γραφικά, προσθέτουν στοιχεία στην ιστορία και δεν είναι από τα μεγάλα βαρετά video που θες να τα «κόψεις» στο πρώτο λεπτό. Ένα πρόβλημα που παρατηρείς από το πρώτο video είναι ο προβληματικός συγχρονισμός ήχου και κίνησης χειλιών ή καλύτερα η έλλειψη αυτού. Αν δεν δίνεις την απαραίτητη βαρύτητα και προσοχή σε τέτοια θέματα, δεν θα σε ενοχλήσει παρόλο που γίνεται εύκολα αντιληπτό. Οι ηθοποιοί που δανείζουν τις φωνές τους στους χαρακτήρες δεν θα έπαιρναν και Oscar (pun not intended) για την ερμηνεία τους, αλλά εμένα προσωπικά δεν με ενόχλησαν. Ίσως το γεγονός ότι το παιχνίδι έχει μεταφραστεί και μεταγλωττιστεί σε πολλές γλώσσες (όχι στα ελληνικά), να έχει συμβάλλει στο λίγο πιο «βιαστικό» και «άρπα κόλλα» voiceover. Η καινοτομία του Syberia 3, το 3D περιβάλλον, δεν με ενόχλησε, αλλά σε πολλές περιπτώσεις το βρήκα ανούσιο και χωρίς ιδιαίτερο νόημα. Ο λόγος είναι ότι παρόλο το 3D, τα σημεία που μπορείς (και χρειάζεται) να αλληλεπιδράσεις με το περιβάλλον είναι ελάχιστα και ήδη προκαθορισμένα. Εκεί που το 3D αποδίδει στο μέγιστο βαθμό είναι η απεικόνιση ορισμένων (πανέμορφων ομολογουμένως) τοπίων, του χιονιού και των κινήσεων των χαρακτήρων.  Η απίστευτη μουσική και soundtrack του Inon Zur (“Fallout”, “Dragon Age II”) προσφέρει πολλά στην ατμόσφαιρα του παιχνιδιού, προσφέρει έναν τόνο μυστηρίου και γενικά βοηθάει πολύ στο να απορροφηθείς στο παιχνίδι.

                Αυτό που βρήκα κάπως ενοχλητικό είναι η κίνηση της Kate. Δεν μπορείς να την μετακινήσεις κάνοντας κλικ με το ποντίκι κάπου στην οθόνη, αλλά θα πρέπει να την μετακινήσεις είτε με τα βελάκια του πληκτρολογίου είτε με κάποια άλλα πλήκτρα που θα έχεις ορίσει. Αφού φτάσει στο σημείο της οθόνης που θες, χρησιμοποιείς το ποντίκι για να αλληλεπιδράσεις με κάτι. Θεωρώ ότι η χρήση του ποντικιού για όλα θα ήταν σαφώς καλύτερη ή απλώς έχω μεγαλώσει με τα αγαπημένα point and click adventures. Το 3D περιβάλλον δεν θα έλεγα ότι βοηθούσε πολύ στην κίνηση της Kate, καθώς σε αρκετές περιπτώσεις εκνευριζόσουν με σκαμνιά πχ και πράγματα που έπρεπε να προσπεράσεις, αλλά έπεφτες πάνω τους λόγω τρισδιάστατης απεικόνισης. Οι απαντήσεις στους διαλόγους δίνονται  επιλέγοντας την αντίστοιχη λέξη ή πρόταση με τους αριθμούς 1,2,3 κλπ του πληκτρολογίου, κάτι που εμένα με εξυπηρέτησε. Αν αργήσεις έστω και ελάχιστα να επιλέξεις απάντηση, ο χαρακτήρας με τον οποίον μιλάς σε πιέζει να βιαστείς ή «στην λέει». Μου άρεσε επίσης που σε αρκετούς γρίφους, για να μπορέσεις να τους λύσεις έπρεπε να χρησιμοποιήσεις το ποντίκι σαν να κάνεις την αντίστοιχη κίνηση (πχ ξεβίδωμα, τράβηγμα κλπ). Το τελευταίο βέβαια, λειτούργησε και αρνητικά σε κάποιες περιπτώσεις, που κάποιο glitch δεν σε άφηνε να λύσεις κάποιον γρίφο που απαιτούσε πχ κίνηση του mouse και μπορούσες να παιδευτείς για ώρα.

Εκτός από την ιστορία, το πιο σημαντικό κομμάτι ενός adventure game είναι οι γρίφοι. Ένα μικρό σημάδι δείχνει ότι μπορείς να αλληλεπιδράσεις με ένα αντικείμενο στον χώρο, το οποίο σημάδι αλλάζει σε εικονίδιο όταν πατήσεις πάνω. Αναλόγως τον γρίφο μπορεί να χρειαστεί να ενώσεις καλώδια, να συναρμολογήσεις κάτι, να χρησιμοποιήσεις ένα από τα αντικείμενα του inventory και άλλα πολλά. Στην περίπτωση διαλόγων, πολλές φορές αριστερά από τις επιλογές εμφανίζεται ένα ερωτηματικό, το οποίο δείχνει ότι μπορείς να μάθεις τις σκέψεις της Kate για την κάθε απάντηση (πχ αν θα πει ψέματα ή όχι). Οι γρίφοι εύκολα ή δύσκολα λύνονται, με το μόνο τους πρόβλημα να είναι ο προβληματικός χειρισμός σε κάποιες περιπτώσεις. Κάποιοι ίσως θα μπορούσαν να είναι διαφορετικοί (πχ που φωνάζεις τον «αγγελιοφόρο» των Youkols) ,θα κολλήσεις σε μερικούς, όπως είναι αναμενόμενο, αλλά σε γενικές γραμμές ήταν γρίφοι που απόλαυσα να λύνω.  Ένα μικρό «παράπονο» σε αυτό το σημείο είναι ότι ανάμεσα στα λιγοστά πρώτα αντικείμενα του inventory σου βρίσκεται η καρδιά του Oscar, η οποία για τους νέους παίκτες θα αποτελεί απλώς ένα ακόμα αντικείμενο που θα δοκιμάζουν σε γρίφους. Άλλο ένα σημείο του παιχνιδιού που λείπει η σύνδεση με τα προηγούμενα.

Εν κατακλείδι, το Syberia συνεχίζει την παράδοση των δύο προηγούμενων παιχνιδιών, τουλάχιστον στο οπτικό κομμάτι και στο κομμάτι της δύναμης της αφήγησης. Κάπου «το χάνει» στην υλοποίηση αυτών που ήθελε να παρουσιάσει, αλλά δεν θεωρώ ότι κάνουν απαγορευτικό το παίξιμο του. Σίγουρα υπάρχουν bugs και άλλα σημεία που θα μπορούσαν να είναι καλύτερα και ήδη τα αναφέραμε, αλλά στο σύνολο του είναι ένα διασκεδαστικό παιχνίδι και τα patches που έχουν βγει, διορθώνουν σχεδόν όλα τα τεχνικά προβλήματα. Θεωρώ ότι απευθύνεται και σε νέους παίκτες που δεν έχουν παίξει τα προηγούμενα, αλλά και σε fans που θα ήθελαν να ζήσουν άλλη μια περιπέτεια της Kate Walker. Αν ένα adventure για εσάς σημαίνει ατμόσφαιρα, ιστορία και γρίφοι, τιμήστε το, έχοντας παράλληλα στο νου σας, ότι σε σημεία ίσως σας εκνευρίσει.

Διαθέσιμο σε: PC, macOS, PlayStation 4, Xbox One και Nintendo Switch

Ελάχιστες Απαιτήσεις (PC):

    • Λειτουργικό Σύστημα: Windows 7+ 64bit
    • Επεξεργαστής: Intel Core i3
    • Μνήμη: 4 GB RAM
    • Γραφικά: AMD R7 260X – Nvidia GTX 550 Ti 2GB
    • DirectX: Έκδοση 11
    • Χώρος: 45 GB διαθέσιμος χώρος
    • Κάρτα ήχου: Χωρίς περιορισμούς
    • Προτείνεται η χρήση controller

gif2

20 thoughts on “Syberia 3: Το τρίτο μέρος της εξαιρετικής adventure σειράς

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s